انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه علامه فیض کاشانی

Electrical Engineering Scientific Society Of Feiz University

انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه علامه فیض کاشانی

Electrical Engineering Scientific Society Of Feiz University

معرفی و توضیحی مختصر در مورد چند نرم افزار پر کاربرد


Altium چیست؟

OrCAD چیست؟

Matlab چیست؟

Avr چیست؟

Proteus چیست؟

پردازش تصاویر چیست؟

ICDL چیست؟

Photoshop چیست؟

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

Altium چیست؟

همان PROTEL DXP نرم افزار قدرتمندی است که برای پیاده سازی شماتیک ، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ و برخی مدار های دیجیتالی طراحی شده است. یکی از مزایای این نرم افزار دسته بندی مناسب کتابخانه ها بنحوی است که با صرف زمان کوتاهی قطعه مورد نظر را خواهید یافت. آنالیز مدارهای آنالوگ در پروتل، توسط تحلیل گر پی اسپایس انجام می شود. محیط طراحی PCB در پروتل، بدلیل داشتن کتابخانه هایی کامل و بدون نقص معروف است و این امر سبب رفاه بیشتر کاربر در حین طراحی انواع PCB با این نرم افزار، خواهد شد. در این نرم افزار امکان شبیه سازی و کد نویسی برخی از FPGA ها نیز فرآهم شده است که زمان طراحی و پیاده سازی را حداقل می کند. ورژن جدید این نرم افزار حرفه ای دارای تحولات و پیشرفت های زیادی بوده که کار شما را برای طراحی نسل های بعدی مدارات الکترونیک بسیار ساده کرده است . Altium Designer توانسته است که طراحی شما را از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بصورت یک پارچه در آورده و شما بتوانید مراحل طراحی خود را به سادگی انجام دهید. امکانات ویژه ای به این نسخه از نرم افزار افزوده شده که شامل افزایش لایه های طراحی مکانیکی ،‌کلاسهای جدید و پیشرفت های باورنکردنی در هوش مصنوعی این نرم افزار می باشد . هوش مصنوعی در این نسخه به قدری تقویت گشته که شما بدون هیچ مشکلی می توانید طرح های خود را به سرعت طراحی و اشکال زدایی کرده و آنها را هر چه نزدیکتر به استانداردهای جهانی کرده و از دیگر مهندسین و متخصصین این زمینه کاری پیشی بگیرید.

 

طراحی مدار چاپی عموما با کامپیوتر صورت می گیرد و شامل خطوطی می باشد که این خطوط در آینده باید تبدیل به مس شود . مدار چاپی ها می توانند یک ، دو و یا چند لایه باشند ، که در حال حاضر در ایران تنها توانایی چاپ مدارات یک و دولایه (متالیزه) وجود دارد . برای طراحی مدار چاپی بهتر است از نرم افزارهایDXP یا ALTIUM یا Protel  بهره برد زیرا تمام شرکت ها و مغازه ها از این نرم افزارها استفاده می کنند و به عنوان نرم افزار استاندارد شناخته شده است . ولی در صورتی که به این نرم افزار دسترسی ندارید می توانید از نرم افزار های orcad و proteus و ... استفاده کنید .مشخص کردن موقعیت قطعات ، ترسیم مسیر های بین پایه ها ، اعمال قوانین در مورد نحوه مسیر کشی و محل قرار گیری قطعات و ... از مواردی است که توسط این نرم افزار ها صورت می گیرد.

 

OrCAD چیست؟

در اورکد ما براحتی قادر خواهیم بود که با استفاده از فعال سازی DRC  ( حریم های ممنوعه ) عمل ویرایش دستی را بعد ترسیم خودکار ( اتوروت ) بمنظور زیبا سازی و اعمال نقطه نظرات خود به طرح را انجام دهیم . در حالیکه دی آر سی پروتل ایجاد سد در ترسیم نمیکند و همواره در ویرایش مدار احتمال اتصالی یا نزدیکی بیش از حد مجاز خطوط و سوراخکاری ها وجود دارد . این تفاوت در ترسیم گروههایی از خطوط موازی که باید با هم مسیر ها را طی کرده و پیچ و خم داشته باشند کاملا مشهود است بطوریکه با یک نظر میتوان سریعا تشخیص داد که مدار با اورکد رسم شده یا پروتل و همین باعث شده تا در مادر برد ها بطور اجتناب ناپذیر از اورکد استفاده شود .

در اورکد این توانائی نیز هست تا از نماهای تصویری با فرمت Bit Map  ویندوز برای پیاده سازی آرم های تصویری شرکت ها بروی مدار چاپیشان استفاده شود در حالیکه پروتل فقط میتواند از حروف برای اینکار استفاده کند .

در اورکد میتوانیم تا بر روی فیبر یک رو مس نیز عمل رسم خودکار انجام دهیم در حالیکه این توانایی در پروتل با ناکامی هایی که تا نسخه 99 داشت دیگر برای همیشه حذف شد .

قدرت ترسیم و مسیر یابی در اورکد فوق العاده و شگفت انگیز است و بخصوص با ارائه بخش اسمارت روت این توانایی را به نهایت ممکن رسانیده است چنانکه یک مدار پیچیده و فشرده و با محدودیت های زیاد  DRC  را فرضا در زمانی حدود 40 دقیقه رسم کرده در حالیکه پروتل همانرا در 5 ساعت انجام داده و احتمال ناتمام ماندن آن نیز هست .


Matlab چیست؟

متلب یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژهٔ MATrix و LABoratory ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

علاوه بر توابع فراوانی که خود متلب دارد، برنامه‌نویس نیز می‌تواند توابع جدید تعریف کند.

استفاده از توابع متلب برای نمایش داده‌ها بسیار راحت و لذت بخش است.همچنین نرم افزار مناسبی برای شبیه سازی است.

متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه.


Avr چیست؟

ای وی آر از خانواده میکرو میباشد.

میکرو پروسسور نوعی آی سی قابل برنامه ریزی است که از طریق نرم افزار کدویژن برنامه ریزی میشود. امروزه در اکثر مدارات الکترونیکی از جمله رباتیک کاربرد دارند و دانستن آن برای یک مهندس برق ضروری است.


Proteus چیست؟

پروتئوس نرم افزاری که هر مهندس برق و الکترونیک باید داشته باشد!
نرم افزار پروتئوس ( Proteus full version ) قوی ترین نرم افزار شبیه سازی الکترونیک می باشد که 90% کارایی بالای آن در شبیه سازی IC های قابل برنامه نویسی یا همان میکروکنترلر ها از جمله میکرو کنترلر های avr , fpga pic می باشد . تمامی افرادی که کمی با الکترونیک آشنا باشند این نرم افزار را به خوبی می شناسند و نیازی به معرفی ندارد . نرم افزار Proteuse دارای 2 بخش می باشد . بخش اول طراحی مدار ها و شبیه سازی آن و بخش دیگر طراحی پشت فیبر برای مدار ها .

نرم افزار Proteuse در نسخه جدید المانهای زیادی اضافه کرده ، همچنین سرعت اجرای برنامه های در این نسخه افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است . این برنامه به خاطر شبیه سازی فوق العاده قوی و دارا بودن تمامی IC های قابل برنامه ریزی معروف شده است . اگر تا حالا این برنامه را امتحان نکرده اید حتما تهیه کنید و با این برنامه قدرتمند آشنا شوید . همچنین در این نسخه خاصیتی اضافه شده که در صورت نصب بودن آخرین نسخه درایور کارت گرافیک شما برنامه نمایش المانها را بصورت بسیار زیبا و شیشه ای به شما نمایش می دهد. اکثر باگ ها و اشکلات برنامه برای نصب در ویندوز 7 و ویستا نیز رفع شده است .

چه کسانی از نرم افزار Protuse استفاده می کنند :

* از Proteus تمامی کسانی که می خواهند مداری را طراحی کنند استفاده می کنند .
* از Proteus اساتید الکترونیک برای آموزش به هنرجویان خود استفاده می کنند .
* از Proteus مهندسان برای تست مدار های خود استفاده میکنند .
* از Proteus برای شبیه سازی مداراتی که آی سی های قابل برنامه ریزی( مثل 8051) در آنها وجود دارد ، استفاده می کنند .
* از Proteus برای بدست آوردن پشت فیبر مدار چاپی استفاده می کنند .
* از Proteus برای طراحی کیت های چند لایه استفاده می کنند .
* از Proteus برای صدها کار دیگر که دانشجویان رشته های برق و الکترونیک از آن استفاده می کنند .
* و ...


پردازش تصاویر چیست؟

پردازش تصاویر امروزه بیشتر به موضوع پردازش تصویر دیجیتال گفته می‌شودپردازش تصاویر دارای دو شاخه عمدهٔ بهبود تصاویر و بینایی ماشین است. بهبود تصاویر دربرگیرندهٔ روشهایی چون استفاده از فیلتر محوکننده و افزایش تضاد برای بهتر کردن کیفیت دیداری تصاویر و اطمینان از نمایش درست آنها در محیط مقصد(مانند چاپگر یا نمایشگر رایانه)است، در حالی که بینایی ماشین به روشهایی می‌پردازد که به کمک آنها می‌توان معنی و محتوای تصاویر را درک کرد تا از آنها در کارهایی چون رباتیک و محور تصاویر استفاده شود.

اتوماسیون صنعتی

با استفاده از تکنیکهای پردازش تصویر می‌توان دگرگونی اساسی در خطوط تولید ایجاد کرد. بسیاری از پروسه‌های صنعتی که تا چند دهه پیش پیاده سازیشان دور از انتظار بود، هم اکنون با بهرگیری از پردازش هوشمند تصاویر به مرحله عمل رسیده‌اند. از جمله منافع کاربرد پردازش تصویر به شرح زیر است.

  • افزایش سرعت و کیفیت تولید
  • کاهش ضایعات
  • اصلاح روند تولید
  • گسترش کنترل کیفیت
عدم اطلاع کافی مهندسین از تکنولوژی ماشین بینایی و عدم آشنایی با توجیه اقتصادی بکارگیری آن موجب شده‌است که در استفاده از این تکنولوژی تردید و در بعضی مواقع واکنش منفی وجود داشته باشد. علی رغم این موضوع، ماشین بینایی روز به روز کاربرد بیشتری پیدا کرده و روند رشد آن چشمگیر بوده‌است. عملیات پردازش تصویر در حقیقت مقایسه دو مجموعه عدد است که اگر تفاوت این دو مجموعه از یک محدوده خاص فراتر رود، از پذیرفتن محصول امتناع شده و در غیر این‌صورت محصول پذیرفته می‌شود. در زیر پروژه‌هایی که در زمینه پردازش تصاویر پیاده سازی شده‌است، توضیح داده می‌شود. این پروژه‌ها با استفاده از پردازش تصویر، شمارش و اندازه گیری اشیا، تشخیص عیوب، تشخیص ترک، دسته بندی اشیا و عملیات بیشمار دیگری را انجام می‌دهند:
  • اندازه گیری و کالیبراسیون
  • جداسازی پینهای معیوب
  • بازرسی لیبل و خواندن بارکد
  • بازرسی عیوب چوب
  • بازرسی قرص
  • بازرسی و دسته بندی زعفران
  • درجه بندی و دسته بندی کاشی
  • بازرسی میوه
  • بازرسی شماره چک

ICDL چیست؟

ICDL برای کمک به کاربران شرکتی و خانگی طراحی شده است و به کارفرمایان اطمینان می دهد که اطلاعات و دانش دارندگان این گواهی نامه در رشته کامپیوتر ، کاملا" به روز است.

این طرح برای کمک به افراد در منزل و محل کار در نظر گرفته شده است .این مدرک در صورت ارائه به کارفرما، نشان میدهد که فرد، دارای قابلیتهای تایید شده و به روز است ICDL .به افراد بی تجربه در زمینه کامپیوتر، کمک میکند با فراگیری مفاهیم اولیه مهارتهای کامپیوتری، ماهرانه و با اعتماد به نفس با کامپیوتر کار کنند.

مهارتها
١- مفاهیم اساسی تئوری IT
٢- مقدمه ای بر ویندوز - استفاده و مدیریت فایلها
٣- واژه پردازی ، مقدمه ای بر WORD مایکروسافت
WORD مایکروسافت - سطح متوسط
WORD مایکروسافت - سطح پیشرفته
٤- مقدمه ای بر صفحات گسترده EXCEL مایکروسافت
EXCEL مایکروسافت - سطح متوسط
EXCEL مایکروسافت - سطح پیشرفته
٥- پایگاههای داده ، مقدمه ای بر ACCESS مایکروساقت
٦- ابزار معرفی و نمایش ، مقدمه ای بر POWER POINT مایکروسافت
POWER POINT مایکروسافت - سطح پیشرفته

٧- خدمات اطلاعاتی شبکه - اینترنت و پست الکترونیک


Photoshop چیست؟

فتوشاپ یک نرم افزار گرافیکی است. همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند، به نوعی محتاج این نرم افزار هستند. به کمک این نرم افزار شما می توانید تصاویر مورد نظرتان را ایجاد کنید. عکس هایتان را ویرایش کنید و تغییر دهید. فتوشاپ ابزاری است برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت (و حتی متحرک) سرو کار دارند. گرافیست ها، ناشرین کتب و مجلات، چاپخانه ها، شرکت های تبلیعاتی، طراحان سایت، عکاس ها، نقاشان هنری، طراحان نرم افزارها، انیمیشن سازها و .... به فتوشاپ احتیاج دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
ا چهارشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:59 ب.ظ

با تشکر از اطلاعات

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد