نسل جدید باتریهای لیتیومی IBM با استفاده از هوا شارژ میشوند...
از آنجا که اکسیژن مورد نیاز این باتری از هوا قابل جذب است، وزن آن نیز سبکتر از سایر باتریهای مشابه میباشد. از سوی دیگر، با وجودی که از دهه 70 میلادی بحث و گفتگو بر سر باتریهای لیتیومی بالا گرفته است،واضح است که اکنون با استفاده از گرافین و نانو لولههای کربنی، فن آوری لازم برای ساخت چنین باتریهایی را در اختیار داریم.
این باتری ها دارای چگالی بالایی می باشند و نسبت به انواع مشابه وزن کمتری هم دارند. اکسیژن مورد نیاز این باتری ها از هوا تامین می شود. بنابراین نیازی به ذخیره وجود ندارد. فرآیند الکتروشیمیایی این باتری با ترکیب اکسیژن هوا با یونهای لیتیوم و تشکیل پراکسید لیتیوم و الکترون آزاد انجام می پذیرد. در هنگام شارژ مجدد، عکس این فرآیند اتفاق افتاده و اکسیژن به هوا پس داده می شود. بنابراین در هنگام شارژ باتری می توانید کنار خودروی خود ایستاده و نفس عمیق بکشید.
علاوه بر این، نباید از یاد ببریم که باتریهای لیتیومی
تنفسی در مقایسه با باتری های Li-ion یا Lithium-ion حجم بالاتری از انرژی
را در خود ذخیره مینمایند. پس میتوانند جایگزین بهتری برای سوخت های
فسیلی به حساب آیند. این باتریها دارای حجم انرژی ماکسیمم معادل 12 کیلو
وات بر کیلوگرم هستند که تقریباً 15 برابر باتریهای Lithium-ion انرژی را
در خود جای می دهند.
سئوالی که اکنون مطرح است آنکه باتری های لیتیومی-تنفسی می توانند جایگزین بنزین شوند؟ شاید در آینده نزدیک پاسخ مان آری باشد اما اکنون نه خیر!
مطلب جالبی بود.ممنون.
البته همونطور که میدونید مشکل خودرو های الکتریکی نسبت به خودروهای فسیلی در ذخیره و آزادسازی انرژی هستش.همونطور که میبینید ماشینهای قدرتی اکثرا گازوییلی و ماشینهای سرعتی بنزینی اند.دلیلش هم اینه که انرژی حاصل از سوختن بنزین در یک زمان کمتر و سریعتر آزاد میشه.حالا در مورد ماشینهای برقی این مشکلات بیشترم میشه.
خواهش میکنم...
ممنون از نظرتون...