انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه علامه فیض کاشانی

Electrical Engineering Scientific Society Of Feiz University

انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه علامه فیض کاشانی

Electrical Engineering Scientific Society Of Feiz University

نخستین خودروی برقی ایرانی

نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام "قاصدک نصیر" اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.

یکی از دانشجویان عضو گروه 14 نفره ساخت اولین خودرو برقی دو سرنشین ایرانی با اعلام این مطلب گفت: ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در مسابقه خودروهای برقی دانشگاه شریف طراحی و آماده شود اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت آن به شیوه ای باشد که مناسب استفاده در سطح شهر و تولید انبوه باشد.


 وزن نهایی "قاصدک نصیر" 700 کیلوگرم است که در حقیقت می توانست تنها 500 کیلو باشد اما با ایمن سازیهایی که برای تردد عادی در سطح شهر بر روی آن انجام گرفت وزن خودرو افزایش داده شد.


آن گونه که دانشجوی عضو گروه سازنده این خودرو برقی می گوید شتاب قاصدک نصیر 10 ثانیه است که به عنوان مثال از خودرو سمند بیشتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 80 کیلومتر بر ساعت می رسد که این پارامترها برای خودروی شهری مناسب و استاندارد است.


در همین حال و بنا به گفته مسئولان شهری امروزه اولین و اصلی ترین مشکل تهران آلودگی هوا است که 80 درصد آن ناشی از تردد خودروها و آلاینده های متحرک است. در شهر تهران بیش از سه میلیون و 400 هزار خودرو و 200 هزار موتور سیکلت وجود دارد و علاوه بر این شهروندان تهرانی روزانه 15 میلیون سفر انجام می دهند که چیزی در حدود دو میلیون و 300 هزار مورد آن نیز با اتوبوس صورت می پذیرد.



car1

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد